mamy 1-szego hatera...
Odp: Touhou Sky Arena - temat ogólny i netplay
« Reply #15, on March 28th, 2011, 08:25 PM »
mamy 1-szego hatera...
Dwóch, o ile nie ogarnę mechaniki gry i jej konfiguracji.Quote from HERUBIM mamy 1-szego hatera...
Mi całość zajęło godzinę zanim ogarnąłem, ale szybko się można połapać ;p
Also, Lullabies of Deserted Hell (Orin's Stage Theme) po śmierci mnie rozwalił. :P
1. Rozdzielczość gry. Tego chyba nie trzeba wyjaśniać. Im niższa, tym sprawniej będzie śmigać. Nawet w 640x480 gra nie wygląda tak źle. ;]
2. High dynamic range imaging, rozświetlenie efektów w grze, jakby komuś błysków było mało. Szczerze mówiąc, z włączonymi tylko trudniej się połapać w grze, a ta opcja znacząco zmienia wymagania, jakie gra stanowi wobec komputera. Na screenie wybrana jest opcja "wyłączone".
3. Pełny ekran / gra w okienku. Jeśli zaznaczone, gramy na pełnym ekranie. Jeśli puste, w oknie.
4. Nie mam pojęcia. I chyba prędko nie będę wiedzieć.
1. Głosy w grze. Mają być włączone, czy nie.
2. "Pad shake". Chodzi tu o wibracje w naszym gamepadzie, nie ma żadnego wpływu na biust Sakuyi.
3. "Screen shake". Jeśli wyłączymy, ekran nie będzie się trząść podczas silniejszych spellcardów/jak oberwiemy. Nie ma wpływu na ilość klatek na sekundę w grze.
4. Głośność tła muzycznego. O ile w większości gier się to wycisza, tak w tej szczególnej muzyka jest dość ważna. Ale o tym później.
5. Głośność efektów specjalnych.
6. Głośność głosów postaci.
7. Typ radaru/minimapy. Nie wiem czym się one różnią.
8. Poziom trudności gry.
9. Opcja kierowania blokiem. Jeśli włączona, Przy bloku nasza postać postawi tarcze tam, gdzie akurat jest zwrócona. Jeśli wyłączona, postać stawia tarczę zawsze między sobą a aktualnie zaznaczonym przeciwnikiem (na początek najlepiej jest to wyłączyć, bo 75% ataków i tak zawsze dosięga nas właśnie od strony przeciwnika, mało jest tych atakujących zza pleców czy z boków/góry/dołu).
10. Ustawienie kamery. Na screenie jest wybrana opcja "nad prawym ramieniem postaci", druga opcja to "nad lewym ramieniem postaci".
11. Też... coś z mapą. Gra trochu za wolno mi się wczytuje bym się dowiedział co to jest metodą prób i błędów, ale jak się dowiem to na pewno napiszę. :]
1. "Latency", czyli opóźnienie. Jedynkę wybieramy gdy gramy z kolegami na lanie, piątkę gdy używamy neta z komórki w środku lasu.
2. Port używany przez grę. Standardowy to 18000. Przez Hamachi działa, więc nie widze sensu zmieniać.
3. ID używane przez lobby internetowe. Ja go nie czaję, chyba trzeba mieć konto. Najprawdopodobniej i tak nigdy nie będziemy tego używać, więc zostawmy w spokoju, puste i samotne.
4. Nick, którego używamy w grze poprzez IP.
5. Z tych trzech rubryk używamy tylko tej po lewej - za pomocą lewego przycisku dodajemy do listy IP osób, z którymi często gramy. Najlepiej od razu wrzucić wszystkich z Hamachi. Oszczędzi nam to ich późniejszego wpisywania w grze.
1. "Do przodu". Tym klawiszem lecimy naprzód.
2. "Do tyłu". Tym klawiszem lecimy w tył.
3. "W lewo". Dzięki temu klawiszowi przesuwamy się w lewo.
4. "W prawo". Dzięki temu klawiszowi przesuwamy się w prawo.
5. "Dash/lot". Uderzając w ten klawisz robimy unik/szybkie podejście do/od wroga. Przytrzymując, wchodzimy na chwilę w nadprzestrzeń (czytaj - lecimy baaardzo szybko). Ten klawisz jest też używany w menu jako "OK", tak jak Z we wszystkich oryginalnych częściach Touhou.
6. "Blok". Gdy trzymamy ten klawisz, nasza postać ustawia przed sobą tarczę. Ogólnie, jest ona nieprzebijalna - póki ją mamy. Ten klawisz jest też używany w menu jako "Anuluj", tak jak X we wszystkich oryginalnych częściach Touhou.
7. "Strzał". Tym klawiszem używamy naszego pseudo-danmaku. Zależnie od stylu gry, albo będziemy w niego uderzać jak psychopata głową w materac na ścianie, albo przytrzymywać na dłużej by wypuścić naładowany strzał przy odpowiedniej okazji.
8. "Cios". Machnięcie miotłą, cięcie mieczem lub nożem, przywalenie komuś trzecią nogą... Najprościej zdefiniować to słowem "mordobicie". Przydatne w grze, bo możemy ciosem anulować komuś użycie karty.
⑨. "W górę". Dzięki temu klawiszowi zwiększamy wysokość, na jakiej się znajdujemy.
10. "W dół". Dzięki temu klawiszowi zmniejszamy wysokość, na jakiej się znajdujemy.
11. "Cel". Tym klawiszem wybieramy sobie za cel dziewczynkę na środku ekranu. Najlepiej taką, którą łatwo nam będzie zwojować. Drugie naciśnięcie anuluje wybranie celu. Osobiście jednak nie polecam latania bez obranego celu, bo nie wiadomo co się dzieje.
12. "Czar". Ten klawisz sam w sobie jest jedynie przełącznikiem. Trzymając go naciskamy jeden z pozostałych klawiszy [Cios (9), Strzał (7), Dash (5) albo Blok (6)] aby użyć konkretnego spella.
13. "Obrót". Jeśli latamy w trybie bez celu, tym przyciskiem obracamy się o 180 stopni.
14. "Okrzyk". Nasza postać wypowiada jakąś odzywkę. W singleplayerze wydaje się tym komendy komputerowemu towarzyszowi, a dokładniej wybiera się jeden z czterech trybów jego (no, jej) walki.
15. "Pauza/Menu". Tu opisu chyba nie trzeba. Czasem również używany jako zatwierdzenie, tak jak klawisz "Start" w przenośnych konsolach.
Ten przycisk poniżej, to "przywróć standardowe".
1. "Story". Historii to tu za dużo nie ma, więc nazywajmy to "Arcade'm".
2. "Versus". Tutaj możemy się poklepać z kompem albo innym graczem na jednym komputerze. 1-4 graczy, można się dowolnie podzielić na drużyny. Albo wszyscy na wszystkich.
3. "Netplay". Tutaj możemy się połączyć z innymi graczami. Raczej poprzez IP connection - na tym Lobby trzeba się zarejestrować, a ja nie mam pojęcia gdzie. Na pewno nie przez grę.
4. "Survival". Walczymy z nieograniczoną ilością przeciwników po kolei. Czas gry jest tak długi, jak długo potrafimy przetrwać - nasz pasek zdrowia nie odnawia się.
5. "Tutorial". Świetny tryb do nauczenia się, jak grać... Pod warunkiem, że potrafimy biegle czytać po japońsku.
6. "Trening". Pojedynek jak w Versusie, ale z nieskończoną ilością HP. Po włączeniu wszyscy przeciwnicy stoją bez ruchu dając nam się swobodnie obkładać, w menu pauzy możemy przypisać im jakieś zachowanie.
7. "Statystyki". No, smaczek dla statsiarzy. Po tym jak strzałkami na boki wybierzemy którąś z postaci, to od góry do dołu mamy: Niewiem, Celność w %, Ilość pokonanych przeciwników, Ilość "śmierci", Zadane obrażenia, otrzymane obrażenia. Tyczy się to chyba tylko Story, ale głowy nie daję.
8. "Replay". Powtórki. Mam nawet kilka własnych, ale najmniejszego pojęcia nie mam jak je zapisałem.
9. "Opcje". No, opcje gry.
10. "Wyjście". Jedna z najmniej ciekawych funkcji w tej grze.
No, tu już posłużę się magiczną kombinacją klawiszy Ctrl+c i Ctrl+V, bo opcje się powtarzają z programem konfiguracyjnym, choć w innej kolejności.
1. "Pad shake". Chodzi tu o wibracje w naszym gamepadzie, nie ma żadnego wpływu na biust Sakuyi.
2. "Screen shake". Jeśli wyłączymy, ekran nie będzie się trząść podczas silniejszych spellcardów/jak oberwiemy. Nie ma wpływu na ilość klatek na sekundę w grze.
3. Ustawienie kamery. Na screenie jest wybrana opcja "nad prawym ramieniem postaci", druga opcja to "nad lewym ramieniem postaci".
4. Głosy w grze. Mają być włączone, czy nie.
5. Głośność tła muzycznego. O ile w większości gier się to wycisza, tak w tej szczególnej muzyka jest dość ważna. Ale o tym później.
6. Głośność efektów specjalnych.
7. Głośność głosów postaci.
8. Typ radaru/minimapy. Nie wiem czym się one różnią.
9. Opcja kierowania blokiem. Jeśli włączona, Przy bloku nasza postać postawi tarcze tam, gdzie akurat jest zwrócona. Jeśli wyłączona, postać stawia tarczę zawsze między sobą a aktualnie zaznaczonym przeciwnikiem (na początek najlepiej jest to wyłączyć, bo 75% ataków i tak zawsze dosięga nas właśnie od strony przeciwnika, mało jest tych atakujących zza pleców czy z boków/góry/dołu).
10. Poziom trudności gry.
11. Przywrócenie standardowych ustawień. To nie jest "wyjście". Z opcji wychodzi się klawiszem, który ustawiliśmy jako BLOK (standardowo V).
1. Wybór, kto ma sterować postacią - Gracz, CPU czy też może postaci na tym slocie w ogóle ma nie być w grze.
2. Wybór drużyny. Chyba tłumaczyć nie trzeba.
3. Wybór postaci. Mamy do wyboru kolejno (jakby ktoś nie znał, khm): Hakurei Reimu, Kirisame Marisa, Cirno, Izayoi Sakuya, Konpaku Youmu, Alice Margatroid, Moriya Suwako, Reiuji Utsuho.
4. Wybór schematu kolorów. Ot, żeby się nie mylić jak będzie kilka takich samych postaci na mapie. Nic ciekawego nie znalazłem, standardowe kolory są najlepsze.
5. Wybór skilli. Każda postać ma do wyboru dwa rodzaje strzałów. Może kiedyś, jak mi się zachce to opiszę dokładniej co każda postać ma do zaoferowania, na razie zostawiam jedynie ten link.
6. ...nie wiem, serio. Na moje to nic to nie zmienia, ale i tak zawsze "na zaś" daję te standardowe pięć gwiazdek.
1. Wybór mapy. Do wyboru mamy Świątynię Hakurei, Magiczny Las, Dworek Szkarłatnego Diabła, Hakugyokurou, Świątynię Moriya i... eee... piekło. No i random. Trzy pierwsze występują w wersjach "dzień" i "noc".
2. Wybór utworu do gry. Jest ich w cholerę. To znaczy 24. W zasadzie nie musisz znać utworu żeby wiedzieć czy będzie pasował do twojego stylu gry - wszystko wyjaśnia kolorowy pasek pod spodem. Ale o tym więcej w rozdziale o gameplay'u.
3. Wybór trybu gry. Są dwa. Ten wybrany na screenie to najprostsze "pokonaj wszystkich przeciwników". W przypadku gry drużynowej... wciąż trzeba pokonać wszystkich przeciwników. Drugi, to gra na punkty, w której trzeba zabić przeciwnika określoną ilość razy. W przypadku gry drużynowej, trzeba zabić dowolnego przeciwnika/ów określoną ilość razy. Pokonany będzie wisiał w powietrzu jakiś czas, zanim się "odrodzi" - będzie widać rosnący mu pasek HP.
4. Ilość punktów które trzeba każda drużyna ma na starcie. "Śmierć" człona drużyny - minus jeden punkt. Tylko w przypadku drugiego trybu gry.
5. Ilość czasu na walkę. Najlepiej ustawić nieskończoność. Gdy czas upływa, gra kończy się remisem, niezależnie od stanu życia postaci.
6. Poziom przeciwników sterowanych przez komputer. Kolejno: "Człowiek", "Youkai", "Bóg". Odradzam tego ostatniego. On cheatuje, przysięgam.
7. "Friendly fire". Jeśli ta opcja jest włączona, będziemy uszkadzać każdego kto nam wejdzie w celownik. Jeśli wyłączona, sojusznicy są niewrażliwi na nasze ataki.
8. "Jednakowy BGM dla wszystkich". Opcja wybrana na screenie pozwala każdemu graczowi wybrać własny utwór do gry. Opcja numer dwa zmusza wszystkie postaci do używania tego samego utworu. Ale gra się robi nudna, kiedy wszyscy w tym samym momencie używają ultimate attack. :F
9. "Przywróć standardowe ustawienia".
1. Załóż serwer
2. Dołącz do serwera o poniższym IP
3. IP serwera do którego chcemy dołączyć. Można wpisywać normalnie cyferkami, nie trzeba się męczyć jak w Hisoutensoku.
4. Weź IP z listy, którą przygotowaliśmy w programie TSAConfig.exe . Po kliknięciu tej opcji, wyświetli nam się lista zapisanych IP.
5. Nick.
6. Zatwierdź. Jak w powyższych menu, jeśli chcemy wyjść, używamy klawisza bloku (standardowo V).
Jeśli jesteśmy hostem, po zatwierdzeniu pojawi nam się lobby rozgrywki. Jeśli dobrze wpiszemy IP i połączymy się z hostem, to też. Wygląda to tak:
Po prawej mamy listę graczy w grze, po lewej okno czata. Pomiędzy oknami przełączamy się strzałkami. Gdy chcemy już zacząć, Host przyciska klawisz pauzy (standardowo Enter), wybiera pierwszą opcję, a potem "Tak" (to po lewej). Dalej będzie menu wyboru postaci, identyczne jak w trybie Versus.
1. Licznik czasu. Powiadamia nas, ile czasu zostało do końca bitki. Na screenie - nieskończoność.
2. Wykres podkładu muzycznego. Zależnie od miejsca w którym jesteśmy w utworze, mamy inne możliwości bojowe, przedstawione na pasku za pomocą kolorów.
- Ciemnoniebieski - Low-Tension. Niskie napięcie, nie ma mocy. Nasz klawisz szybkiego lotu staje się bezużyteczny, bo nie można ani szybko latać, ani używać dasha.
- Niebieski - Normal tension. Ot, tryb "normalny".
- Żółty - High Tension. W wysokim napięciu możemy używać specjalnego ruchu, ukrytego pod kombinacją klawiszy Czaru i Ciosu wręcz (standardowo A i C). Ponadto, w walce wręcz możemy zadać już maksymalnie pięć zwykłych ciosów, a nie tylko trzy.
- Czerwony - Climax. Tu zaczyna się zabawa. Nie tylko uzyskujemy dostęp do specjalnego ruchu z Hi-Tension, ale też do Ultimate'a postaci - kombinacja klawiszy Czaru i Dasha (standardowo A i Z). W walce wręcz możemy robić łańcuszki do siedmiu ciosów. Ponadto, jeśli użyjemy ultimate gdy czas Climaxu będzie się kończył (czytaj - atak będzie jeszcze trwał, gdy czas się skończy), postać automatycznie wykona dodatkowy specjalny ruch, podobny do ultimate. Czyli, darmowe obrażenia.
Suwak na pasku pokazuje nam w którym momencie w piosence jesteśmy, po lewej mamy jej tytuł.
3. Minimapa. Widzimy na niej każdą z pobliskich postaci w kolorze jej drużyny, oraz granice mapy na której walczymy.
4. Pasek tarczy. Maleje, gdy blokujemy coś, co dla niej za silne. Dotyczy tego, co mamy pod klawiszem Bloku (standardowo V).5. Pasek 'cooldowna' walki wręcz. Po serii trzech ciosów musi się naładować, zanim znów będziemy mogli machać czymkolwiek tam machamy. Jak już wcześniej wspominałem, atak wręcz jest niezwykle przydatny jeśli chcemy komuś przerwać wykonywanie któregoś z czarów. Dotyczy oczywiście klawisza Ciosu (standardowo C).(click to show/hide) 6. Pasek strzału. Powiedziałbym, że to podstawowy i najczęściej używany atak. Mamy określoną ilość strzałów. Gdy pasek zmaleje do zera, musimy czekać aż się naładuje. Każda postać ma inną ilość strzałów. Dotyczy klawisza Strzału (standardowo X). Można klawisz przytrzymać, aby wciąż zużywając tylko jedno oczko z paska oddać dużo silniejszy/celniejszy strzał.(click to show/hide) 7. Pasek czaru. Służy do wykonywania silniejszych ataków, najczęściej do zakańczania krótkiego combo. Dotyczy kombinacji klawiszy Czaru i Strzału (standardowo A i X).(click to show/hide) 8. Pasek... Czaru specjalnego? Każda postać ma tutaj jakiś unikalny ruch. Reimu na przykład może się teleportować do miejsca tuż przy przeciwniku, Marisa przyzywa trzy świecące kulki które strzelają co jakiś czas do najbliższego przeciwnika. Dotyczy kombinacji Czar i Blok (standardowo A i V).(click to show/hide)
9. Pasek Czaru Hi-Tension. Używany do specjalnego ruchu podczas tych momentów w piosence o wyższym napięciu. Bardzo szybko się odnawia, często możemy zdążyć zaatakować tym dwukrotnie podczas jednego Hi-Tension. Dotyczy kombinacji Czar i Cios wręcz (standardowo A i C).10. Pasek ultimate ataku. Używany tylko w Climaxie piosenki. Także bardzo szybko się regeneruje, możemy zdążyć użyć go dwukrotnie. Uwaga - u większości (jeśli nie u wszystkich) postaci przed użyciem Ultimate postać wystrzeliwuje "pocisk", którym chwyta przeciwnika by się nie ruszał podczas smażenia - jeśli ten łapiący pocisk chybi, postać nie wukona Ultimate'a. Kombinacja to Czar i Dash (standardowo A i Z).(click to show/hide) 11. Kącik dotyczący naszej postaci. W rogu mamy portrecik, po lewej od góry - Imię, czopek o kolorze naszej drużyny pasek zdrowia oraz pasek staminy (te kropki) obok informacji w jakim momencie piosenki jesteśmy. Pasek staminy używany jest przez Dash/Szybki lot, albo tak zwane "Mirage moves" - połączenie klawiszy Dasha z klawiszami lotu w górę i dół, kierujące nas tuż przed/tuż za przeciwnika (standardowo A i S / A i D).(click to show/hide)
12. Informacje o innych postaciach. Portret, imię obok kwadratu z kolorem drużyny, pasek zdrowia, moment w piosence. Czerwona ramka pokazuje kogo mamy na celu.
13. Ilość punktów, która pozostała każdej drużynie - tylko przy wyborze tego specyficznego trybu gry.
14. Zwyczajna czarodziejka.
15. Wzięta na cel wygłodniała biedna kapłanka, która właśnie rzuca się na bogu ducha winną pokojówkę.